Friday, July 16, 2010

Tuesdays with Morrie:读后感(一)

我现在正在读这本书。
会特地到图书馆去找这本书,
是因为一位好朋友的介绍。
就像shijie让我想读The 5 People You Meet in Heaven,
她让我想读Tuesdays with Morrie。

读了不到一半,感触已经良多。
许多的字句,都让我不断反思,反省。
这篇读后感,我会写下书里的一些字句,
然后加入我个人的简单想法。

Chapter 2: The Syllabus

My old professor, meanwhile, was stunned by the normalcy of the day around him. Shouldn't the world stop? Don't they know what has happened to me?

看似很好笑的想法,却是我常有的一种感觉。
就像是在情人节时到街上走,
看见擦肩而过的一对对情侣。
他们洋溢着幸福的表情,
都像是在嘲笑着我的落寞一样。
在拥挤的人潮中,
我只能无声地叫喊着我的孤独。

Chapter 3: The Student

Instead, I buried myself in accomplishments, because with accomplishments, I believed I could control things. I could squeeze in every last piece of happiness before I got sick and died...

很遗憾我似乎在自己的大老板身上印证了这句话。
拥有越多东西,就会越想控制这些自己拥有的东西。
快乐,真的需要如此刻意吗?

Chapter 6: The Classroom

I had no good excuse for this, except the one that everyone these days seems to have. I had become too wrapped up in the siren song of my own life. I was busy.

很熟悉的借口,不是吗?
我自认有时也会用“我很忙”,
来推掉一些不想做的事,
或不想面对的问题。
同样的,我也听过别人对我说过同样的话。
我不是不相信,
只是,
想见你一面,
想听你的声音,
想看到你的简讯,
真的那么耽误你的时间吗?

...the culture we have does not make people feel good about themselves...And you have to be strong enough to say if the culture doesn't work, don't buy it. Create your own.

这句话,正好符合我们现在所生活的社会。
每个人都仿佛只会抱怨,批评,
却忘了如何赞美,嘉许。
而社会只要求附和,反对挑战现有的观念和价值观。
谁说男生不能喜欢粉红色?
谁说男生不能看偶像剧落泪?
谁说男生不能翘莲花指?
我就是我,
并不想为了谁而改变。

Life is a series of pulls back and forth. You want to do one thing, but you are bound to do something else. Something hurts you, yet you know it shouldn't. You take certain things for granted, even when you know you should never take anything for granted. A tension of opposites, like a pull on a rubber band. And most of us live somewhere in the middle.

这大概就是指人生的矛盾吧。
我时常面对两难的状况,
也看过别人面对两难的状况。
我常告诉自己,也劝告别人,
跟着感觉走,
跟着自己内心的声音。
纵然会有许多因素影响自己,
但到头来,要面对自己所做的决定的,
要为这些决定负起责任的,
也就只有自己。

Chapter 8: The First Tuesday: We Talk About The World

The most important thing in life is to learn how to give out love, and to let it come in...Love is the only rational act...

我很喜欢这句话。
前半句是说要懂得爱,也要懂得被爱。
的确,两者相辅相成,缺一不可。
懂得爱,却不懂得被爱,
最后自己付出的爱,
只会消失殆尽。
懂得被爱,却不懂得爱,
不会明白爱的珍贵,
最后只会挥霍浪费别人的爱,
然后失去这些爱。

下半句则是说爱是唯一的理性行为。
乍听之下感觉自相矛盾,
因为爱本来就是感性的冲动,
是排除理性后的结果。
但仔细想一想,
理性代表的不仅是对于条件的冷静思考,
它也代表着万事发生必有其因的不变定律。
说到底,我们所做的一切,
都是为了爱,
不管是爱自己,
或许爱别人。
而这份推动一切行为的动力,
不就是最理性的吗?

No comments: